"ALLAH MEMBERIKAN HIKMAT KEPADA SESIAPA YANG DIKEHENDAKI-NYA, DAN SESIAPA YANG DIBERIKAN HIKMAT ITU MAKA SESUNGGUHNYADIA TELAH DIBERIKAN KEBAIKAN YANG BANYAK, DAN TIADALAH YANG DAPAT MENGAMBIL PENGAJARAN MELAINKAN ULUL ALBAB"
(Surah al-Baqarah 2:269)

Thursday, September 21, 2006

Perjalanan Masih Jauh...


Perjalanan masih jauh...ternyata banyak sungguh dugaan yang terpaksa dilalui...bilakah project aku ini nak siap??!! suatu pertanyaan yg sungguh tension...hehehe..sebab aku sekarang memang tengah tension...tak boleh nak 'run' programming...agak-agaknya dah sehari aku berhempas pulas mencari 'error' depan komputer ni...uhuhu, tapi ku belum jumpa dimana silapnya...nak aku menangis?? makkkk...tolong lahhh.tapi mak aku mungkin tak dengar jeitan batin ku...aku cuba pujuk hati ku...tak pe tak pe...tarik nafas 3x, ingat Allah banyak2 ,selawat banyak2...tapi cukup ker sekadar itu...kalau tanpa usaha. Ermm...tiba2 aku teringin nak minum milo panas, ahaa satu idea yang bagus...hehehe(buang masa ngan minum jee)...Milo panas satuu..(kene buat sendiri laaa...,kalu kat umah cakap macam tu, mak aku terus suruh adik aku yg buat kan hehehe..jahatnya kakak. Ok laa tu, balik sekali sekala..terasa mahu dilayan la pulak...hahaha.)

Aku terus menghirup dgn penuh nikmat.Alhamdullilah... terima kasih Ya Allah atas nikmatMu ini...Tiba2 ku terkenangkan ayahku yang sedang sakit dikampung...Air yg manis rasanya itu tiba2 bertukar menjadi tawar ditekakku...manakan aku boleh terus meneguk disaat ini, padahal ayahku terpaksa minum hanya dengan menggunakan tiub melalui hidung..Tapi ayah,ku tak pernah melupakanmu sesaat walaupun dalam kesibukan. Kau tetap dalam doaku...Bersabarlah.
Ku kembali dengan programming yang masih terpampang didepan komputer. Walau apa pun usaha mesti diteruskannn...ganbatte!!!!

Dan ingatlah..."Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya"(Quran 2:286).

7 comments:

Anonymous said...

banyak-banyak bersabar yer...
insyaAllah....Allah bersama dengan kamu...

aku said...

macam mana nak ulas ni yer.. memula bila tau shima ada blog..nak kutuk je..tapi bila baca posting ni..hmm tak jadi nak kutuk..berubah kepada fikir dan terus berfikir..

entahlah apa aku fikir..tapi pastinya bila abis je baca..semacam ada beban disudut hati ni.. seolah beban tu lama berada..merahim dihati..tersentuh..

hilang segala kesungguhan aku nak melawak..masa baca sengsaranya shima dalam study dia..aku ok lagi..sebab aku tau dia bleh handle..

sampai pada ingatan dia pada ayahnya yang sakit..aku jadi longlai..minda aku ni mula bermusafir..dari satu ruang ke satu ruang aku masuk dan keluar...aku bleh memahami tapi aku tak merasai...aku bleh simpati tapi aku berada diluar situasi tu..aku tak terlibat sama...

tapi shima..shima kena kuatlah..tabah..betul..Allah tak membebankan hambaNya dengan apa yang dia tak mampu tanggung..tiap perkara berlaku tidak sia-sia..ada hikmahnya..tak dunia di akhirat..

kalau Allah nak tingkatkan darjat seseorang ..pasti Allah akan beri ujian..pasti akan dibentuknya dengan kesusahan..

apapun..aku doakan shima dan keluarga serta ayah shima dirahmati dan diberi kesembuhan..dan mendapat rahmatNya..ameen.

p/s wajah ceria yang ada garis luka di wajahnya..itulah Shima.. :)

Kembara Sang Musafir... said...

Terima kasih banyak-banyak buat keshi dan aku atas sokongan dan semangat yang diberikan...sangat-sangat menghargainya.

Betul seperti kata aku, segala apa yang berlaku ke atas hambaNya itu merupakan ujian ,dugaan dan cubaan untuk menguji keimanan seseorang.

ida_zy said...

shimaa...
la tahzan! i know u can do it, :D

on a happier note,
hehe org dh jumpe blog dia, nk menyorok kat mana lg aaa...

Kassim Selamat said...

menyusuri lebuhraya terasa jauh lagi distinasi ini tapi yakin lah suatu hari nanti kan sampai jua ketempat yg dituju.

buat ayahmu, simpati dariku, aku turut pernah merasai kesengsaraan begitu...tiub mengganti mulut, semoga ayahmu beroleh kesejahteraan..insyAllah

Kembara Sang Musafir... said...

terima kasih buat ida...ku tahu kau takkan biarkan aku keseorangan .we always together...hehehe :)

Kembara Sang Musafir... said...

ks...kau insan pilihan.walaupun berat mata memandang tapi berat lagi bahu yang memikul...dan perjuangan kita belum selesai...perjalanan masih jauh.